Sunday, January 30, 2011

Asal Usul Kebencian Terhadap Komunis

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


From: <M.Mohamed-Haris@shell.com>
Sender: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Date: Sat, 29 Jan 2011 12:24:52 +0800
To: <SahabatInteraktif@yahoogroups.com>
ReplyTo: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Subject: RE: [sim] INFO : Asal Usul Kebencian Terhadap Komunis

 


Bagaimana pula dgn mangsa-mangsa tak bersalah/orang-orang kampung yang disembelih /menjadi mangsa komunis….apa pula  pandangan penulis blog terhadap nasib mereka ini?...Adakah mereka ini dianggap pengorbanan yang perlu dilakukan oleh “wira wira negara yang sebenarnya” a.k.a.komunis ini ?..Don’t deny the fact that communist insurgents banyak buat onar dan banyak tumpahkan darah orang tak bersalah/wanita orang tua/kanak-kanak…

 

Jangan lupa communism tak iktiraf kehidupan beragama..jangan bangga sangat dgn 2-3 kerat Melayu yang kononnya buat Haji dan ini anda (penulis blog..bukan Saudara Sirajuddin yer) anggap sebagai wajar untuk anggap communist ni baik la kononnya …kesengsaraan dan penderitaan serta darah dan air mata yang tumpah akibat perjuangan komunis ni jgn anda cuba cover….

 

From: SahabatInteraktif@yahoogroups.com [mailto:SahabatInteraktif@yahoogroups.com] On Behalf Of Sirajuddin Abbas
Sent: Friday, January 28, 2011 8:43 PM
To: SIM
Subject: [sim] INFO : Asal Usul Kebencian Terhadap Komunis

 

 

Bilakah mula timbulnya perasaan benci dan dendam di kalangan sebahagian orang Melayu terhadap komunis (PKM)?

Kalau kita melihat balik ke belakang, ke tahun 1926, selepas berlakunya pemberontakan komunis yang gagal di Jawa, ramai tokoh atau aktivis komunis itu yang melarikan diri ke negara ini. Antaranya Tan Malaka, Alimin, Subakat, Djamaluddin Tamin dan Sutan Jenain.
Kedatangan mereka diterima, bahkan dilindungi oleh sebahagian penduduk negara ini.

Image removed by sender.


Tokoh atau aktivis komunis itu tidak dibenci, malah diiktiraf oleh setengah-setengah tokoh politik, seperti Ibrahim Yaakub dan Tan Sri Abdul Samad Idris, sebagai orang-orang yang ada peranannya dalam mencetuskan semangat kebangsaan Melayu dan semangat antipenjajahan di kalangan orang Melayu di negara ini.

Salah seorang daripada mereka, Sutan Jenain, diiktiraf oleh Mustapha Husain, Naib Presiden KMM, sebagai orang yang banyak membantu penubuhan parti itu -- parti politik Melayu pertama yang bercita-cita untuk memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu dengan cara bergabung dengan Indonesia dan mewujudkan negara baru, Melayu Raya. Sutan Jenain juga dikatakan banyak mengajar pemimpin KMM cara-cara berorganisasi.

Kemarahan dan kebencian orang Melayu terhadap komunis mungkin mula tercetus selepas berakhirnya pemerintahan Jepun pada akhir tahun 1945, apabila 'Bintang Tiga" atau MPAJA, pasukan tentera PKM, "memerintah" selama 14 hari. Pada masa itu, komunis dikatakan banyak melakukan kekejaman terhadap orang-orang Melayu yang dahulu bekerjasama dengan Jepun atau mereka yang dituduh sebagai "hantu Jepun". Maka timbullah konflik perkauman yang serius antara orang Melayu dengan orang Cina, kerana Bintang Tiga itu dipersepsikan sama dengan orang Cina.

Walau bagaimanapun, "kekejaman" komunis (Bintang Tiga) ini boleh dikatakan sudah berbalas, apabila orang Melayu di pelbagai tempat, seperti di Batu Pahat, di Sungai Manik dll telah mengasah parang dan "menebas" ramai orang Cina dengan parang panjang (atau senjata lain). Dan selepas itu, hubungan orang Melayu dengan orang Cina,yang dipersepsikan sama dengan komunis, pada lahirnya mungkin telah pulih.

Oleh itu, apabila Parti Kebangsan Melayu Malaya (PKMM) ditubuhkan pada bulan Oktober 1945 tokoh-tokoh komunis Melayu juga turut menjadi pengasasnya.Malah Yang Dipertua PKMM yang pertama, Mokhtaruddin Laso, adalah seorang komunis.

Pada akhir tahun 1947, Rahid Maidin, seorang kader komunis Melayu, sering berceramah bersama-sama dengan Dr.Burhanuddin, seorang pejuang Islam, di pentas yang sama, di pelbagai tempat.

Jadi sehingga awal tahun 1948, hubungan antara orang Melayu dengan komunis boleh dikatakan baik, dan mereka bekerjasama dan berjuang bersama.

Akan tetapi, apabila Darurat diisytiharkan pada bulan Jun 1948, dan PKM yang sebelumnya merupakan parti yang sah (legal) sudah diharamkan, bermulalah peperangan antara PKM dengan kerajaan penjajah dan orang Melayu yang menyokong penjajah.

Dalam peperangan ini pihak kerajaan penjajah banyak menggunakan askar Melayu, polis Melayu dan SC Melayu untuk memerangi PKM. Orang Melayu yang berkenaanlah yang sekarang ingin dianggap sebagai "pejuang", walaupun pada masa itu mereka mungkin jadi askar, polis dan SC hanya untuk cari makan!

Peperangan antara PKM dengan kerajaan penjajah memang sengit; memerlukan perbelanjaan, persenjataan dan tenaga yang banyak, khasnya di pihak kerajaan penjajah. Maka sebagai satu taktik dan strategi perang syaraf yang penting, dipropagandakanlah bahawa komunis adalah penjahat, pengganas, dan seterusnya dilabelkan sebagai "pengganas komunis".

Propaganda ini nampaknya begitu berkesan, sehingga yang dilihat melakukan kezaliman dan keganasan ialah pihak PKM, sedangkan pihak tentera penjajah , yang juga melakukan pembunuhan dan sebagainya, tidak dianggap demikian -- maklumlah mereka barangkali dianggap bertindak bagi pihak "kerajaan yang sah".

Jadi sejak itulah timbulnya kebencian dan dendam sebahagian (kebanyakan?) orang Melayu terhadap komunis.

Dengan itu, apa sahaja yang dilakukan oleh PKM dianggap sebagai kekejaman dan kezaliman.Malah setelah isu kekejaman komunis ini "dihangatkan" kembali baru-baru ini, timbullah anggapan bahawa komunis adalah musuh rakyat dan Chin Peng adalah "pengganas yang paling dibenci oleh rakyat".

Sebenarnya semua ini berasal dari propaganda kerajaan penjajah yang sangat efektif. Mungkin kita tidak sedar, atau tidak mahu sedar, kerana sebahagian daripada "kita" dahulunya adalah menjadi penyokong penjajah dan tali baru penjajah (walaupun hanya untuk cari makan), tetapi mahu diiktiraf sebagai wira negara!
http://duridanapi.blogspot.com/2006/05/asal-usul-kebencian-terhadap-komunis.html


Komunis Melayu Tidak Pernah Keluar Islam

Dalam interviewnya dengan majalah Milenia Muslim, April 2006, Left. Jen (B) Abdullah Samsudin, dilaporkan ada berkata seperti berikut:

"Pengalaman pada tahun 1977 ketika berada di Selatan Thailand memasuki kem Rejimen ke-10, saya dapati tidak ada al-Quran dan tidak ada mana-mana kitab mengenai Islam dalam kem tersebut. Apa yang banyak kami temui ialah berguni-guni dokumen komunis yang kebanyakannya ditulis dalam bahasa Melayu Jawi".

Apa tujuan beliau menyatakan "fakta" tersebut? Adakah untuk menunjukkan orang-orang komunis Melayu itu sudah membuang al-Quran dan sudah meninggalkan agama Islam?

Beliau juga dilaporkan memberi pendapat seterusnya, yang mungkin lebih meragukan, seperti berikut:

"Persoalan sama ada mereka bersolat, berpuasa dan mengamalkan kehidupan sebagai Muslim tidak mungkin PKM membenarkan ahli-ahlinya beribadat. Sama ada bekas PKM yang terdiri di kalangan orang Melayu ini Islam atau tidak kita tidak dapat pastikan."

Saya mungkin boleh mempercayai bahawa semasa mereka berada di dalam hutan dahulu, kebanyakan anggota PKM tidak menjalankan ibadat sembahyang, puasa dan sebagainya dengan sempurna. Akan tetapi, betulkah PKM tidak membenarkan ahli-ahlinya beribadat? Ini barangkali hanya tuduhan untuk memburukkan PKM.

Sementara itu, jika kita berkunjung ke Kampung Perdamaian di Selatan Thailand, tempat tinggal bekas anggota komunis Melayu pada masa ini, kita boleh lihat di situ mereka ada mendirikan masjid, dan menjalankan sembahyang Jumaat dan sembahyang waktu di masjid tersebut.

Tidak lama dahulu, ketua-ketua komunis Melayu, seperti Abdullah C.D., Rashid Maidin, Abu Samah dan Ibrahim Chik semuanya telah menunaikan fardu haji.

Antara aktiviti yang dilakukan oleh Rashid Maidin di tempat tinggalnya di Jaha, Yala, sekarang ialah mengajar mengaji al-Quran kepada kanak-kanak di tempat tersebut.

Saya pernah tinggal dengan Rashid Maidin di rumah Abdullah C.D selama beberapa hari ketika saya berkunjung ke Kampung Perdamaian ( atau namanya sekarang Ban Chulabhorn Pattana 12 ) tidak lama dahulu. Saya dapati Rashid Maidin sentiasa menjalankan sembahyang lima waktu, bila tiba waktunya.

Jadi kita barangkali tidak perlu meragui keislaman mereka. Mereka masih Islam dan tidak pernah keluar dari Islam,walaupun dahulu mereka adalah tokoh komunis dan berjuang bersama-sama dengan PKM.
http://duridanapi.blogspot.com/2006/05/komunis-melayu-tidak-pernah-keluar.html

__._,_.___
Recent Activity:
Bahan diatas disiarkan di Yahoo Group Sahabat Interaktif Malaysia (SIM)
====================================================================
Web Rasmi SIM di http://www.sim.org.my |Usahawan SIM http://www.simbaza.com
====================================================================
Group SIM ini adalah Yahoo Group Sahabat Interaktif Malaysia (SIM) terbuka kepada semua yang aktif dan interaktif disemua peringkat umur. SIM percaya bahawa berkomunikasi secara interaktif dan terkawal melalui saluran ICT boleh mengeratkan silaturahim serta memberikan banyak faedah kepada individu dan kumpulan tanpa terikat dengan mana-mana pengaruh parti politik, badan komersial atau aliran fahaman serta kepercayaan. Namun SIM percaya bahawa nilai-nilai yang baik dan murni akan dapat diterima oleh semua pihak.

=========== CARA MEMBUAT IKLAN BERBAYAR DI SIM ==================

Bayaran RM10.00 untuk sekali siaran. Bayaran hendaklah dimasukkan kedalam akaun MAYBANK SIM INTERAKTIF 564306011929 Sila letakkan tajuk IKLAN BERBAYAR diruang SUBJECT email anda. Iklan-iklan yang berunsur perjudian, lucah, hasutan dan skim cepat kaya tidak akan diluluskan.Pihak moderator juga berhak untuk tidak menyiarkan iklan yang anda hantar dan wang tidak akan dikembalikan.

=================== DISCLAIMER ============================
Group SIM tidak bertanggungjawab di atas mana-mana bahan yang di
dapati melanggar akta hakcipta tempatan atau antarabangsa. Adalah
menjadi tanggungjawab ahli untuk memastikan peraturan hakcipta
diikuti sepenuhnya apabila menghantar mana-mana posting atau respons.

Semua kandungan emel, posting, artikel dan fail yang disiar
di SIM tidak menggambarkan pendirian rasmi pemilik SIM melainkan jika dinyatakan sedemikian.

FACEBOOK SIM INTERAKTIF : http://www.facebook.com/pages/Sahabat-Interaktif-Malaysia/164360919526?ref=n
MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


Find useful articles and helpful tips on living with Fibromyalgia. Visit the Fibromyalgia Zone today!

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment