Sunday, January 30, 2011

Malaysia, Dijajah atau Jadi Penguasa?

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


From: Sirajuddin Abbas <sirajuddinabbas@gmail.com>
Sender: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Date: Thu, 27 Jan 2011 19:57:01 +0800
To: SIM<SahabatInteraktif@yahoogroups.com>
ReplyTo: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Subject: [sim] INFO : Malaysia, Dijajah atau Jadi Penguasa?

 

Ilustrasi bendera Indonesia-Malaysia (Foto: Ist)

PALEMBANG - "Sumatra itu milik Malaysia," kata Mohd Am, admin pada Malaysia Forum, sejak 12 Desember lalu. Mungkin ya inilah jadinya kalau bekas bangsa terjajah mengklaim diri sebagai penguasa.

Klaimnya berbunyi seperti ini:

Kerajaan Johor berjaya mengembangkan ekonominya dan menjadi kuasa politik terpenting sesuai dengan lokasinya di laluan perdagangan timur-barat. Di zaman kegemilangan Johor, negeri ini pernah menjadi sebuah empayar besar yang mana kekuasaannya mewarisi sebahagian jajahan takluk Melaka. Empayar Johor termasuklah sampai ke Terengganu di semenanjung, kepulauan Riau-Lingga dan sebahagian pantai timur Sumatera. Bagaimanapun, Johor gagal membebaskan Melaka biarpun telah berperang dengan Portugis selama 130 tahun sepanjang penjajah itu menguasai Selat Melaka.

Sedangkan, simpulnya, sebagai berikut:

Berdasarkan fakta historik ini adalah jelas bahwa Riau-Lingga dan sebahagian besar Sumatera itu adalah Jajahan Johor.. itu Malaysia sekarang.. Jadi sumatera itu harus balik kepada asalnya iaitu termasuk dalam provinsi Johor Malaysia..tetapi penjanjian inggeris-belanda telah memecahkan kawasan jajahan Johor iaitu Riau-Lingga dan sebahagian besar Sumatera.. Sekian terima kasih.

Percobaan mengklaim sejarah yang dilakukan melalui Malaysia Forum dengan trend topic yang memuat sebanyak


11.338 komentar hingga traffic pada pukul 14.30 WIB Kamis (27/1/2011) itu sama sekali tidak dapat dibenarkan. Apa pasalnya?

"Karena pada abad ke-16, sejak 1511 Malaka dikuasai Portugis, pada saat itu kedudukan penguasa lokal di kawasan yang sekarang dikenal sebagai Malaysia termasuk Malaka dan Johor berposisi setara dengan wilayah-wilayah lain di Sumatra dan sekitarnya termasuk Riau dan Lingga," kata Kemas Ari, Sekretaris Masyarakat Sejarah Indonesia (MSI) Sumatra Selatan (Sumsel) saat dihubungi okezone di Palembang, Kamis (27/1/2011).

Dijelaskan, peranan penting pada abad 16 hingga 17 di sekitar semenanjung Malaya justru dimainkan Kerajaan Aceh yang tidak pernah takluk kepada Portugis. "Kesetaraan itu juga akibat politik dari sikap Kerajaan Aceh yang menguasai Selat Malaka, tetapi tidak mau menjajah kawasan-kawasan di sekitarnya termasuk," tanggap Kemas.

Jadi, bagaimana klaim bahwa Sumatra itu milik Malaysia? "Bagaimana mengklaim kepemilikan Sumatra sementara Malaka saja diduduki Portugis. Saat itu mereka dijajah atau jadi penguasa?!" jawab Ari memungkas pertanyaan.

http://news.okezone.com/read/2011/01/27/340/418645/malaysia-dijajah-atau-jadi-penguasa

__._,_.___
Recent Activity:
Bahan diatas disiarkan di Yahoo Group Sahabat Interaktif Malaysia (SIM)
====================================================================
Web Rasmi SIM di http://www.sim.org.my |Usahawan SIM http://www.simbaza.com
====================================================================
Group SIM ini adalah Yahoo Group Sahabat Interaktif Malaysia (SIM) terbuka kepada semua yang aktif dan interaktif disemua peringkat umur. SIM percaya bahawa berkomunikasi secara interaktif dan terkawal melalui saluran ICT boleh mengeratkan silaturahim serta memberikan banyak faedah kepada individu dan kumpulan tanpa terikat dengan mana-mana pengaruh parti politik, badan komersial atau aliran fahaman serta kepercayaan. Namun SIM percaya bahawa nilai-nilai yang baik dan murni akan dapat diterima oleh semua pihak.

=========== CARA MEMBUAT IKLAN BERBAYAR DI SIM ==================

Bayaran RM10.00 untuk sekali siaran. Bayaran hendaklah dimasukkan kedalam akaun MAYBANK SIM INTERAKTIF 564306011929 Sila letakkan tajuk IKLAN BERBAYAR diruang SUBJECT email anda. Iklan-iklan yang berunsur perjudian, lucah, hasutan dan skim cepat kaya tidak akan diluluskan.Pihak moderator juga berhak untuk tidak menyiarkan iklan yang anda hantar dan wang tidak akan dikembalikan.

=================== DISCLAIMER ============================
Group SIM tidak bertanggungjawab di atas mana-mana bahan yang di
dapati melanggar akta hakcipta tempatan atau antarabangsa. Adalah
menjadi tanggungjawab ahli untuk memastikan peraturan hakcipta
diikuti sepenuhnya apabila menghantar mana-mana posting atau respons.

Semua kandungan emel, posting, artikel dan fail yang disiar
di SIM tidak menggambarkan pendirian rasmi pemilik SIM melainkan jika dinyatakan sedemikian.

FACEBOOK SIM INTERAKTIF : http://www.facebook.com/pages/Sahabat-Interaktif-Malaysia/164360919526?ref=n
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment