Sunday, January 30, 2011

Mesir Bergejolak, Keluarga Mubarak Lari ke Inggris

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


From: Is Mael <bau.duit@yahoo.com>
Sender: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Date: Thu, 27 Jan 2011 06:30:37 -0800 (PST)
To: <SahabatInteraktif@yahoogroups.com>
ReplyTo: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Subject: Re: [sim] INFO : Mesir Bergejolak, Keluarga Mubarak Lari ke Inggris

 

Salam,
Maaf celahan saya ini manganggu emosi pembaca. Saban hari kita didendangkan lagu pembebasan kuasa oleh rakyat, terbaru adalah Mesir yang sebelum ini sangat aman dan damai sehinggakan pembangunan sangat pesat yang telah dihidangkan oleh pemimpin mereka.

Jika, dikaji dari sudut pembangunan rasanya tak perlu pemberontakan semata -mata bertujuan menukar pemerintahan untuk kepada kebebasan dilakukan oleh rakyat kan? Alasan, sifir atau fomula sangat mudah iaitu semua sudah ada buat apa susah-susah memberontak yang banyak kerosakan berlaku dari kebaikan. Misalnya kehilangan pekerjaan, kerosakan harta benda dan sebagainya.

Ah...! itu di negara sedang membangun memang begitu perangai mereka, sikit-sikit memberontak untuk tukar


kerajaan. OK! saya bagi contoh negara maju plak seperti Jepun yang terkenal taat setia mereka. Parti LDP memerintah selama 40 tahun telah memghidangkan pembangunan yang sangat pesat sehingga di cemburui oleh Negara-negara barat rakyatnya berani menukar pemerintahan gak...! 

Di Malaysia cuacanya sangat berbeza yang mana orang melayu diajar sopan santun dan hormat-menghormati antara satu sama lain sehingga sangat takut untuk mencuba sesuatu lebih-lebih lagi untuk menukar pentadbiran negara. Mungkin desebabkan itulah Allah tempatkan orang Melayu jauh dari Isreal. Sebab apa? sebab saya pernah mendengar ceramah dari ustaz yang mengatakan memang sengaja Allah jadikan orang Plastin satu-satunya bangsa yang berani melawan bangsa Israel tadi.

Justeru, Orang melayu sangat takut menukar pemerintahan negara walaupun banyak bukti penyelewangan, rasuah, keronisma dan lain-lain diketengahkan yang boleh menyumbang keruntuhan sesebuah negara tersebut, itu janji Allah bukan saya. Contohnya: Jika kekayaan sesebuah negara berkitar dikalangan mereka, tunggulah kehancuranya.(salah satu dari 15 perkara). Nampaknya Orang melayu Islam semacam buat tak tahu aje atau langsung tak tahu.   

Di awal saya ada menyebut cuaca di Malaysia sangat berbeza di mana kita menggunakan saluran pilihanraya untuk menentukan kerajaan memerintah maknanya jika sesebuah parti dapat undi 2/3 di perlimen sudah dapat memerintah dan mementukan corak pemerintahan ala kita sebenar. Itu pun rakyat masih takut menukar kerajaan. Kalau orang Melayu berani dan bijak saya rasa banyak kali merasai perbezaan dalam pemerintahan sejak 1959, dan dari situ kita dapat mengenal parti mana yang ikhlas dan berlandaskan kepada suruhan Allah.

Sekarang kita sudah ada tawaran yang sungguh berani, bernas dan prektikal dari parti yang memenangi 4 buah negeri dengan terbitnya "BUKU JINGGA". Mereka juga berani untuk memperdebatkan dipentas terbuka. Kalau dikaji dari sudut logik untuk menentukan kebenaran dakwaan yang berasas adalah keberanian membincangkanya. Jika tak berani itu adalah penipu. Contoh: Ada seseorang untuk menawarkan peluang kepada kita dan berjanji untuk berjumpa di satu tempat, maka kita tunggu beliau berjam-jam akhirnya kita menyedari kita ditipu. Adakah kita percaya dengan beliau? sudah tentu tidak? Faham maksud saya kan?

Maksud saya lebih baik kita tinggalkan kepada mereka yang penipu dan takut. Jika kita masih mempertahankan penipu dan penakut untuk memimpin kita ditakuti kita akan ditipu berterusan. Saya masih ingat ingatan dari Nabi Muhammad S.A.W yang berbunyi " Sesiapa yang dipatuk dek ular dua kali di tempat yang sama, di lubang yang sama dan oleh ular yang sama, bodoh namanya" 

Oleh itu marilah kita sama-sama beralih corak pemerintahan untuk mencari yang lebih elok lagi. Saya masih teringat dari kata pakar motivasi Dato' Fazilah Kamsah berbunyi "kalau kita sakit tetapi tidak berusaha untuk bertanya mencari ubat, ubat tak kan datang" Kata-kata tersebut adalah betul. Contohnya: Minggu lepas saya sakit kaki, dan saya bertanya orang untuk mendapatkan tempat urut yang terbaik. Alahamdulillah saya bertanya pada orang memang pandai urut. Apa takut lagi? Satu lagi ingatan Allah kepada kita " Wahai orang-orang beriman, pilihlah pemimpin yang elok dikalangan kamu" bayangkan di kalangan orang beriman pun ada lagi yang terbaik.

Faham tak maksud orang beriman? Maksudnya adalah kami dengar (perintah Allah) dan kami patuh (perintah Allah tanpa banyak soal). Bukan kami dengar, kami kaji.

 

Have an awesome day
Ismail Hj Ramli.

010-546 4656

http://www.myamazinglove.com

http://to-be-on-top.com/1666 




From: "woodkayu@gmail.com" <woodkayu@gmail.com>
To: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Sent: Thu, January 27, 2011 7:48:06 PM
Subject: Re: [sim] INFO : Mesir Bergejolak, Keluarga Mubarak Lari ke Inggris

 

Ini kejayaan ARDA yang ingin reform. Malaysia ada Tian Chua dan Elizabeth Wong dan berusaha ke arah itu

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


From: Sirajuddin Abbas <sirajuddinabbas@gmail.com>
Sender: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Date: Thu, 27 Jan 2011 19:23:45 +0800
To: SIM<sahabatinteraktif@yahoogroups.com>
ReplyTo: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Subject: [sim] INFO : Mesir Bergejolak, Keluarga Mubarak Lari ke Inggris

 


 










Menyusul aksi protes masyarakat yang semakin meluas terhadap pemerintahan Presiden Mesir Hosni Mubarak, berbagai laporan menyebutkan bahwa para anggota keluarga Mubarak memutuskan untuk segera melarikan diri. 

INN mengutip keterangan International Bussiness Times (26/1) melaporkan, sejumlah laporan menyebutkan bahwa Susan Mubarak, istri Presiden Mesir, telah meninggalkan negaranya menuju London.

Berdasarkan laporan tersebut, para pegawai bandara internasional Heathrow , London, asal Mesir, langsung mengenali istri Mubarak. Pada saat yang sama, koran Times terbitan New Delhi dalam edisi terbarunya (26/1), juga menurunkan laporan bahwa Gamal Mubarak, putra Presiden Mesir, yang menurut rencana akan menggantikan jabatan ayahnya itu, telah meninggalkan Kairo menuju London.

Sebagaimana diketahui, ribuan warga Mesir Selasa 25 Januari menggelar demonstrasi besar-besaran di jalan-jalan kota Kairo menuntut reformasi politik dan ekonomi. Mereka juga mendesak turunnya Mubarak dari kekuasaan.


Selain di Kairo, sejumlah kota-kota lainnya seperti Mansoura, Tanta, Aswan, Asyut juga menjadi ajang demonstrasi massa.

Dilaporkan bahwa sejumlah demonstran dan beberapa wartawan ditahan aparat. Mesir dan kawasan Timur Tengah ikut bergejolak menyusul hal serupa di Tunisia yang ikut menjatuhkan Presiden Ben Ali.

Mohammad ElBaredei, seorang tokoh oposisi paling menonjol mengecam keras kekerasan aparat pada demonstran. Ia menilai, Mubarak telah bertindak layaknya raja di negara ini. Selanjutnya, ElBaradei menginginkan adanya reformasi dan demokrasi yang benar di Mesir. Dia bahkan memuji gerakan rakyat Mesir untuk mencontoh rakyat Tunisia dalam revolusi yang menumbangkan kekuasaan Zine el Abidine Ben Ali. *  IRB/PTV

http://www.hidayatullah.com/read/15015/27/01/2011/mesir-bergejolak,-keluarga-mubarak-lari-ke-inggris-.html


__._,_.___
Recent Activity:
Bahan diatas disiarkan di Yahoo Group Sahabat Interaktif Malaysia (SIM)
====================================================================
Web Rasmi SIM di http://www.sim.org.my |Usahawan SIM http://www.simbaza.com
====================================================================
Group SIM ini adalah Yahoo Group Sahabat Interaktif Malaysia (SIM) terbuka kepada semua yang aktif dan interaktif disemua peringkat umur. SIM percaya bahawa berkomunikasi secara interaktif dan terkawal melalui saluran ICT boleh mengeratkan silaturahim serta memberikan banyak faedah kepada individu dan kumpulan tanpa terikat dengan mana-mana pengaruh parti politik, badan komersial atau aliran fahaman serta kepercayaan. Namun SIM percaya bahawa nilai-nilai yang baik dan murni akan dapat diterima oleh semua pihak.

=========== CARA MEMBUAT IKLAN BERBAYAR DI SIM ==================

Bayaran RM10.00 untuk sekali siaran. Bayaran hendaklah dimasukkan kedalam akaun MAYBANK SIM INTERAKTIF 564306011929 Sila letakkan tajuk IKLAN BERBAYAR diruang SUBJECT email anda. Iklan-iklan yang berunsur perjudian, lucah, hasutan dan skim cepat kaya tidak akan diluluskan.Pihak moderator juga berhak untuk tidak menyiarkan iklan yang anda hantar dan wang tidak akan dikembalikan.

=================== DISCLAIMER ============================
Group SIM tidak bertanggungjawab di atas mana-mana bahan yang di
dapati melanggar akta hakcipta tempatan atau antarabangsa. Adalah
menjadi tanggungjawab ahli untuk memastikan peraturan hakcipta
diikuti sepenuhnya apabila menghantar mana-mana posting atau respons.

Semua kandungan emel, posting, artikel dan fail yang disiar
di SIM tidak menggambarkan pendirian rasmi pemilik SIM melainkan jika dinyatakan sedemikian.

FACEBOOK SIM INTERAKTIF : http://www.facebook.com/pages/Sahabat-Interaktif-Malaysia/164360919526?ref=n
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment